Myanmar, het land met de eeuwige glimlach - Reisverslag uit Pathum Wan, Thailand van Gabriela Prinzen - WaarBenJij.nu Myanmar, het land met de eeuwige glimlach - Reisverslag uit Pathum Wan, Thailand van Gabriela Prinzen - WaarBenJij.nu

Myanmar, het land met de eeuwige glimlach

Blijf op de hoogte en volg Gabriela

03 April 2013 | Thailand, Pathum Wan

Door een straatje lopen, bij een lokaal eetkraampje eten of wachten op de bus... de simpelste dingen zijn in Myanmar al een ervaring op zich.

Er is nog amper iets westers te vinden hier. Waar je in Thailand de 'Lays' chips en de 'Oreo' koekjes op iedere hoek kon krijgen, moet je hier maar kijken hoe iets er uit ziet en of het je zal smaken. Want westerse merken hebben ze hier amper.

We zoeken een plek om te lunchen in Yangon. We vinden een straatje met genoeg kraampjes. Bij één kraampje ruikt het lekker en zijn er geen ingewanden of andere vreemde dingen te zien. Niemand bij dit kraampje spreekt Engels dus wijzen we naar de noodles van een local die daar zit te eten. 'Chicken' snapt de vrouw gelukkig wel en zo krijgen wij een heerlijk noodle gerecht met kip en groenten. We worden nieuwsgierig bekeken, 2 blanken die eten bij een lokaal kraampje waar geen westerling zich laat zien is toch wel bijzonder...
Het zijn deze en nog vele andere ervaringen die Myanmar bijzonder maken. De kleine, speciale dingen. Een kind dat naar je wijst of zwaait, mensen die naar je staren of lachen, locals die graag hun Engels oefenen met je, mensen die je filmen of met je op de foto willen, het straatbeeld waar bijna alle mannen & vrouwen een traditionele rok (longi) dragen, de gele 'verf' op de gezichten van vrouwen & kinderen ter bescherming van de zon, jonge monniken die zingend door een dorp lopen en hun eten in een bakje verzamelen...

Dat we in Europa de claxon niet vaak genoeg gebruiken hadden we in Thailand al wel gemerkt. Maar in Myanmar spannen de chauffeurs toch wel de kroon. Een bus/taxi/scooter toetert n.l. naar werkelijk iedereen op de weg. Dat resulteert in een hoop lawaai op de weg en onrustige busritten (vooral bij de bussen waar de claxon beter aan de binnenkant v/d bus te horen is dan aan de buitenkant!). Het verkeer lijkt erg chaotisch, maar we hebben nog geen enkel ongeluk gezien.

De trekking van Kalaw naar Inle Lake (inclusief omweg) was een zware beproeving. Na 2 dagen 8 uur-, en de derde dag 5 uur gelopen te hebben (met 35 graden) waren onze voeten meer dan vermoeid. Maar de prachtige uitzichten, het bekijken van kleine zelfvoorzienende dorpjes, mensen die langsreden op os&wagen + de zwaaiende en lachende kinderen waren dan ook een mooie beloning voor het zware werk.
Tijdens deze trekking leerden we trouwens Nynke kennen, een Nederlands meisje waarmee het goed klikte dus we vervolgden onze reis een poosje met z'n drieën. Erg gezellig :)

In Hpa-An huurden we een schakelbrommer en leerden we te rijden op zo'n ding (automaat hadden ze niet). Dat het hier niet toeristisch is, ondervonden we al snel. Overal waar we reden werd er gereageerd alsof we de 'Nick & Simon' van Myanmar waren. Roepen, zwaaien, wijzen, lachen, elkaar aanstoten of een zenuwachtige glimlach; van bijna iedereen kregen we een reactie. Een ontzettend bijzondere ervaring.

Het enige minpuntje van Myanmar is eigenlijk het vette eten. Werkelijk ALLES is vet: rijst, noodles, groenten, soep, curry en ga zo maar door. Daar waren onze darmen regelmatig niet zo blij mee, helaas...

Gelukkig is dat het enige en is dit verder een uniek, puur en prachtig land. Niet perse om alle mooie dingen die er te zien zijn, maar vooral om de meest vriendelijke mensen die er zijn. Het leven hier is niet altijd gemakkelijk. Maar mensen zijn nooit chagrijnig, altijd behulpzaam en hebben de hele dag een glimlach op hun gezicht. Daar kan Nederland zeker een voorbeeld aan nemen!

• 03 April 2013 - 10:38

Erna Prinzen-Navis:

YES, de eerste die reageert.......leuk om weer van alles te lezen....en wat genieten jullie zeg! Fijn! Veel plezier verder.....maar dat zal wel lukken!

• 03 April 2013 - 10:41

Fernanda:

Heej Gaby,

Super om weer een verhaal van je te lezen! Leuk om je belevenissen te lezen en zo een beetje met je reis mee te beleven. Heel veel plezier en we zijn benieuwd naar wat je verder allemaal gaat meemaken!

Groetjes Fernanda & Pascal

• 03 April 2013 - 10:43

Je Broertje :):

Hey Zus :)

Leuk om je verhaaltje weer te lezen!
    En als eerste gereageerd!

Veel plezier in Laos!

Groetjes Alejandro

• 03 April 2013 - 10:53

Erna Prinzen-Navis:

He, Alejandro hoe bedoel je als eerste gereageerd.....deze keer was ik dat dus echt hoor!!!!

• 03 April 2013 - 12:43

Prinzen.henk:

Ik gun je deze zeer mooie ervaring. geniet ervan. kusjes Henk

• 03 April 2013 - 12:53

Marrit:

Wauwww wat een verhalen weer! Je schrijft ook echt leuk:) Geniet er nog van en.hopelijk heb je vanaf nu beter eten;)
    xxxx

• 03 April 2013 - 14:27

Hannie:

wat geweldig om weer een verslag van je te lezen, zeg en wat een belevenissen daar.nog heel veel plezier daar maar dat komt vast goed.Ben nu al benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Hannie

• 03 April 2013 - 15:21

Judith:

Heey Gaby!!
    Wat een leuk verhaal, en wat een mooie ervaringen doe je daar allemaal op!
    Vooral voor even Nick&Simon zijn lijkt me erg grappig!! Haha, al handtekenigen uitgedeeld;)?i
    Heeeeel veel plezier en succes als je straks alleen gaat rondreizen!
    Xxxx Juud

• 03 April 2013 - 16:01

Mir:

Gaby!
    Klinkt weer helemaal tof,
    Een indrukwekkend land zeg!

Heel veel plezier op de rest van jullie reis,

Benieuwd naar je volgende verslag, deze was wel een beetje kort hoor

Ga lekker genieten!

XX liefs

• 03 April 2013 - 16:01

Mir:

Gaby!
    Klinkt weer helemaal tof,
    Een indrukwekkend land zeg!

Heel veel plezier op de rest van jullie reis,

Benieuwd naar je volgende verslag, deze was wel een beetje kort hoor

Ga lekker genieten!

XX liefs

• 03 April 2013 - 17:35

Eduardo:

Hoi Gabriela, net het eten op hier op mijn werk. Ter ontspanning even je verhaal gelezezen.
    Heel leuk weer om zo in volgorde te lezen. Wat maak je wer veel leuke ervaringen mee. Veel plezier samen en ik ga verder met mijn werk. Schoonmak actie van heel Contour.
    groeten papa.

• 03 April 2013 - 17:55

Willem Binken:

Een heel bijzonder land, we hebben 3 afleveringen van 3 opreis gezien over Myanmar, heel indrukwekkend en een prachtige ervaring voor jullie, op naar Laos....ik hoorde van Suus dat jullie de party's wel gemist hebben de laatste drie weken, nu los in Laos ;-) we kijken uit naar je volgende reis verslag.

• 03 April 2013 - 18:18

Jacky:

hahah het is een hele wedstrijd geworden. Wie reageert er als eerst!!

Heerlijk om te lezen! Ik geniet een beetje met jullie mee!

Kus

• 03 April 2013 - 19:05

Ingrid:

Mooi verhaal Gaby! Wat maken jullie toch mee! Een unieke ervaring om bij de eerste toeristen van een land te horen. Ga vooral door met schrijven, dan beleven wij het een klein beetje mee.

• 06 April 2013 - 14:56

Madelon:

Wat een prachtig verhaal weer Gaby! Erg mooi om te lezen.
    En wat een prachtige foto's stuur je steeds (app en Facebook), heel mooi!
    Geniet!!!!

• 06 April 2013 - 19:11

Mieke:

Lieve Gaby

Wat leuk om dit allemaal te lezen nog bedant voor je aap-je met de felicitaties. Leuk hé weer door naar de halve finale NK. Wij moeten 12 Mei in Leeuwarden.
    Wat een mooie reisverslagen schrijf je toch en wat zijn jullie heerlijk aan het genieten. Koester je vrijheid nog maar even als je terug bent ga je aan de ketting, haha

Liefs, ook van Chiel

• 06 April 2013 - 19:12

Mieke:

Dat aap-je moet natuurlijk app-je zijn